„Za 4 měsíce od zahájení změn jsem otěhotněla!“

 

Katka Burešová je svou profesí výživovým poradcem. Především je ale šťastnou maminkou dvou krásných holčiček. Jedna byla zplozena v laboratoři za pomocí lékařů, ta druhá přirozeně. A i když lékaři přirozenému početí moc nadějí nedávali, přeci jen se podařilo. Jak se to stalo? Co nakonec pomohlo?

Katka se rozhodla využít svých znalostí výživové poradkyně a provedla několik změn ve svém životním stylu. A tyto změny jí pomohly k tomu, aby přirozeně otěhotněla.

A jaké změny to byly? O tom všem se s Vámi Katka podělí v následujícím rozhovoru.

1. Můžete prosím v krátkosti říct, proč Vám lékaři moc šancí na přirozené početí nedávali? Jaký byl důvod?

Hlavním důvodem mého pětiletého čekání na první dceru byla endometrióza třetího stupně, kterou mi lékaři diagnostikovali po třech letech snažení o miminko. Prošla jsem poměrně náročnou operací. Endometrióza byla u mě tak rozsáhlá, že lékařka nemohla zvolit běžně používanou laparoskopickou operaci. Operovali mě laparotomicky, to znamená, že mám velkou jizvu na podbřišku, tak jako třeba po císařském řezu.

Přišla jsem o polovinu levého vaječníku. Nakonec jsem po dalších dvou letech otěhotněla pomocí IVF. Rodila jsem císařským řezem. Porodník mi ale řekl, že předchozí „řezání“ do mého těla vytvořilo velké množství srůstů a jizev po endometrióze, které při porodu objevil a musel „opravit“.

Asi rok po porodu se mi vrátila i endometrióza a lékaři mi řekli, že moje šance na další dítě jsou prakticky nulové.

 2. Co bylo tím impulzem k tomu, že jste se rozhodla provést změny ve Vašem životním stylu?

No, chtěla jsem především zhubnout :). Tři cykly hormonální stimulace mi nechaly nějakých 20 kg navíc a moje tělo se v nich necítilo dobře. Navíc jsem výživová poradkyně a v této profesi nadváha jaksi nepůsobí moc důvěryhodně. Dalším důvodem byla endometrióza.

Smířila jsem se s faktem, že další dítě už mít nebudu, ale nechtěla jsem celý zbytek života žít v bolestech. Začala jsem o této nemoci studovat vše, na co jsem přišla.  A zjistila jsem, že velkou roli tu hraje strava.

 3. Jaké změny to byly, můžete je alespoň v krátkosti popsat?

Tak především jsem prošla detoxikací těla a změnila svůj jídelníček. Zvolila jsem detoxikační metodu Dr. Petera Jentschury, která je šetrná k tělu.

Heart shaped display of green, red healthy foods

Zahrnuje pití detoxikačního čaje, doplňování minerálů a vitaminů pro neutralizaci uvolněných toxinů a zásaditou péči pro podporu vylučování toxinů z těla.

Navíc jsem přidala pití nápoje z mladého ječmene a řasu chlorella. Postupně jsem se učila endo dietu (dieta pomáhající v léčbě endometriózy – pozn. KN).

 4. A jaký byl výsledek? Za jak dlouho se dostavil?

Výsledek byl pro mě naprosto fascinující. Za 4 měsíce od zahájení detoxikace jsem otěhotněla. Protože jsem těhotenství neočekávala, první dva měsíce jsem vlastně vůbec nevěděla, že čekám miminko. Úplně jsem ignorovala příznaky svého těla. První měsíc těhotenství jsem jen tak lehce špinila. Radovala jsem se, že mé změny začínají zabírat na endometriózu, že mě nic nebolí a můžu v době menstruace normálně fungovat.

Druhý měsíc byl nějaký hektický a na menstruaci jsem trochu zapomněla. Asi za týden mě napadlo, že mám zpoždění, když na mě při úklidu skříňky v koupelně náhodou vypadl starý těhotenský test. Teprve v tuto chvíli mi to došlo. Jsem těhotná :).

 5. Co si myslíte, že Vám nejvíce pomohlo, že jste nakonec přirozeně otěhotněla?

Já věřím, že všechno souvisí se vším. Takže nedokážu úplně říct, co pomohlo nejvíc. Samozřejmě je to detoxikace a změna stravování, dvě velké věci, které v současné době učím i ženy, které  ke mně přijdou pro radu, jak na to.

Jako hodně důležitou věc, ale vidím taky svoji psychiku. U první dcery to byla honba za cílem, za výkonem. Brali jsme to s manželem strašně technicky. Až při početí druhé dcery jsem si uvědomila a pochopila, co znamená to omýlané a všemi snažilkami nenáviděné: „Nesmíš na to myslet.“

Teprve, když vám dává váš život smysl bez dítěte, rozhodne se dětská dušička vám tento smysl změnit.

 6. Jsou takové úpravy životního stylu vhodné pro každou ženu, která se snaží přirozeně otěhotnět a nedaří se?

Určitě ano. A hlavně bych z této otázky odstranila dovětek „a nedaří se“. Detoxikace a případně drobné změny v životním stylu jsou vhodné pro každou ženu, která se vědomě rozhodne počít dítě.

V dnešním světě žijeme v doslova toxiny zamořeném prostředí a průměrný věk prvorodiček už dávno není 21 let. Čím je žena starší, tím víc toxinů je v jejím těle uloženo. Tyto toxiny přímo ovlivňují zdraví miminka. Otázka tedy nezní: „Dokážu přirozeně otěhotnět?“, ale „Dokážu přirozeně počít a donosit ZDRAVÉ dítě?“.

Úprava životního stylu by podle mě měla být první volbou.

Protože zdravé dítě vznikne jen a pouze ze zdravého vajíčka a zdravé spermie. Mnoho párů se v dnešní době příliš upíná na metody asistované reprodukce (IVF).

Já proti umělému oplodnění nic nemám, ale mnohdy ho podstupujeme v době, kdy naše těla a hlavně reprodukční orgány nejsou moc zdravé. To byl i náš případ – já s pokročilou endometriózou a manžel kuřák. Nebylo divu, že se nám zadařilo horko těžko až na třetí pokus. A v neposlední řadě, naše peněženka to také nesla těžce.

Bohužel v té době nám nikdo neřekl, že můžeme změnou životního stylu úspěšnost IVF výrazně podpořit.

Daleko lepší ale je, se k IVF vůbec nedopracovat. Proto se snažím ve své práci podpořit všechny ženy k provedení detoxikace a změn v jejich jídelníčku hned, následně po rozhodnutí založit rodinu.

Hodně důležité je uvědomit si, že každá máme jinou startovní čáru. Někomu stačí opravdu jen drobná úprava jídelníčku a někdo potřebuje otočit svůj životní styl naruby.

Pokud tedy žena ví, že její život před rozhodnutím stát se maminkou, nebyl úplně zdravý a neví, kde začít, nebo už teď má nějaké zdravotní problémy jako je např. endometrióza, syndrom polycystických vaječníků, cukrovka, poruchy menstruace, neprůchodné vejcovody, porucha šťítné žlázy, nadváha atd., doporučuji mimo jiné také konzultaci s lifestyle koučem nebo výživovým poradcem.

 7. Pro koho dle Vašeho názoru nejsou tyto změny vhodné? Komu nepomohou?

Touto cestou zřejmě nebudou chtít jít lidé, kteří hledají jednoduché a rychlé řešení. Není to jen „pokus“ na několik dní. Je nutné pochopit, že

vajíčko se na ovulaci připravuje přibližně 90 dní.

Toto je minimální doba, po kterou je dobré nový stravovací režim dodržovat, aby měl na zdraví vajíček vliv. A samozřejmě, pokud žena neotěhotní během tří měsíců, tak vytrvat dál.

8. Máte už nějakou zpětnou vazbu od žen, kterým jste ukázala, jak změnit jejich životní styl? Jaká je ta zpětná vazba? Pomohly jim Vámi doporučené změny k přirozenému otěhotnění?

Ano mám. Zatím jich není mnoho, protože se oblasti poradenství souvisejícího s plodností věnuji jen 2 roky. Když jsem se do projektu „Chci být máma“ pustila, říkala jsem si, i kdyby byla jen jedna žena, které tyto informace pomohou k vytouženému miminku, budu ráda. Už jich je více než jedna:) a já věřím, že budou přibývat jako houby po dešti.

Výbornou zpětnou vazbu mám na svoji knihu Projím se k miminku. Ženy, které si ji koupily, mi píší opravdu nadšené a spokojené emaily.

 9. Co je podle Vás klíčem k úspěchu?

business woman holding shining key in a dark

Jak už jsem řekla výše, asi zpomalit a dopřát si na všechno dostatek času. Sama z vlastní zkušenosti vím, že když žena touží po miminku, chce být těhotná hned teď. Tlačí na partnera i na sebe. To ale přináší do života velké množství stresu, který přirozenému otěhotnění vůbec neprospívá.

 10. Co byste doporučila všem ženám, kterým se nedaří přirozeně otěhotnět? Na co by se měly zaměřit? Čeho se vyvarovat?

Mám zkušenost, že mnohé ženy rychle přeskakují z jednoho doporučení na druhé, jeden měsíc začnou pít kontryhelový čaj, potom se jim „něco“ nezdá, tak přestanou a užívají třeba vitex. Jenže bylinky stejně, jako změna stravovacích návyků potřebují více času, aby dokázaly v našem těle něco změnit.

Jedna studie Harwardské univerzity říká, že ženy, které změní 5 a více věcí ve svém životním stylu, včetně stravovacích návyků, mají až o 80% nižší relativní riziko neplodnosti související s poruchami ovulace.

Proto doporučuji všem svým klientkám vytvořit si plán, a to minimálně na 3 měsíce. Tento plán by mohl zahrnovat změny v těchto oblastech – detoxikace, stravování, výživové doplňky a byliny, životní prostředí, pohyb, spánek, psychika, relaxace a odpočinek, vypořádávání se se stresem, sebeláska.

Není nutné hned od začátku dodržovat na 100% vše, co si žena naplánuje, ale postupně týden po týdnu přidávat drobné změny. Nejsme stroje a každá změna vyžaduje svůj čas. Když se něco nepodaří, netrestat se, když se něco podaří, odměnit se.

A hlavně se netrápit kvůli drobným „prohřeškům“. Pokud žena změnila svůj jídelníček, každý den cvičí hormonální jógu a chodí spát o hodinu dříve, nic se nestane, když si ve svatební den své nejlepší kamarádky nestihne zacvičit, vypije čtyři deci vína, sní smažený řízek s bramborovým salátem a bude tančit až do rána.

Moje nejčastější rada, která se stala i takovým mým mottem je:

„Nezapomeňte si tu svoji cestu užívat.“

Katko, moc Vám děkuju za Váš čas a ochotu podělit se o Vaše zkušenosti a přeji Vám spousty spokojených a nadšených klientek.

Více o Katce se můžete dozvědět na jejích webových stránkách www.katerinaburesova.cz

 

 

S nadšením pomáhám budoucím rodičům „zkumavek“ na cestě za vytouženým miminkem. Nabízím nelékařský pohled ženy, která si sama touto náročnou cestou umělého oplodnění prošla a hodně se naučila. Díky svým zkušenostem nyní ukazuji ostatním, jak tuto cestu co nejlépe zvládnout a radím, jak snahu lékařu podpořit i vlastní iniciativou.

Můj příběh si přečtěte zde>>

Jsem autorkou e-booku Umělé oplodnění aneb 7 zásad, jak celý proces co nejlépe zvládnout, Klidná mysl ve 3 krocích a 4 klíčové otázky k umělému oplodnění.